wanita bernama 'serikandi'

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t.


dia merupakan seorang guru yang baik.Guru yang mengajar anak muridnya berjalan menuju syurga.Dia guru yang baik, mengajar adik-adiknya berjalan menuju pahala.Dia guru yang baik , mengajar teman-temannya berjalan menjauhi neraka.Dia guru yang baik , mengajar semua insan disisinya berjalan menjauhi dosa.Dia guru yang amat baik kerana setiap butir bicaranya , menunjukkan jalan menuju Ilahi.

seorang kakak yang kental.Layak digelar 'iron lady' kerana kegigihannya meneruskan badai kehidupan dengan sauh dan layar kematangan yang tidak mungkin digugah.Ibarat 'anchor woman' jugakla.Dia seorang kakak yang merotan adik-adiknya yang nakal dan degil.Yang memarahi adik-adiknya yang malas dan lalai.Yang mendidik adik-adiknya agar tidak jatuh dan sentiasa bertenaga.Yang membentuk acuan islam dalam diri adik-adiknya agar mereka sentiasa berada atas landasan yang Allah redhai.

Setiap kali kakak balik, mesti suasana dalam rumah dua tingkat yang separa besar itu menjadi lain.Sebelum kakak balik semuanya macam mengikut naluri sendiri.Nak buat tu buat , nak buat ni buat tetapi masih mengikut syriat Allah dan pedoman abi dan ummi.Tapi bila kakak balik , semuanya macam akan tanya kakak dulu boleh ke tak boleh.Padahal nak makan pun akan tanya "kakak, nak makan boleh tak? " hihi

masa zama kecik-kecik , kakak terkenal dengan sifatnya yang tegas dan garang.Semua adik-beradik penulis pernah merasai pengalaman dimarahi kakak, dirotan , dipukul dan sebagainya.kalau dulu nak buat salah sikit memang tak berani depan kakak.Authority kakak memang macam abi dan ummilah.kadang-kadang macm terlebih pulak.Dulu memang tak suka.Kakak sikit-sikit marah.Orang makan kat atas pun tak boleh , orang nak buat itu tak boleh , ini tak boleh ......dia buat tak pe (nge3)

tapi bila dah besar ni , kematangan mula menjejak usia , barulah semuanya sedar.Setiap kemarahan dan rotan kakak dualu, semuanya adalah didikan yang sangat berguna.Jika kakak tak rotan penulis dulu, insyaAllah tiadalah penulis yang hari ini.Meksipun masih banyak lagi sifat-sifat mazmumah dalam hati tetapi insyaAllah kakak sentiasa mencurahkan nasihat.Setiap kali teringat rotan dan marah kakak dulu , penulis mesti tersenyum. Alangkah dalamnya maksud setiap marah kakak dulu.Nak lagi rasanya sekarang ...hihi

kini , kak mesir panggilan kakak sudah lama tak terkeluar daripada mulut ini.Kalau abang ramai je senior-senior yang lebih tua meskipun tiada satupun yang sama dengan abangku sayang.Rindu nak panggil panggilan tu tapi kakak dah cakap awal-awal 'awak jagan nak mengada-ngada ber'kakak' angkatlaa , ber'adik' angkatla berapa-pa angkat ye kat sana.Nanti kakak angkat awak baling dalam sungai Nil tu' .... hihi , kakak , sungai nil pun berapa kali je lalu ... hihi.


salaam..saeed..thanks a lot for the post..thanks atas sume doa2..ingat pesan kakak..jg diri,jd akhlak..jg iman..utamakan pandangan Allah..br kira pandangan manusia..smg Allah bg saeed kejayaan..dunia n akhirat..ari tu kakak g padang..kak nak syaheed..tp Allah izin slamat balik mesia..huhu..sedih juge..Allah nows whats best..study rajin2..ikhlaskan segalanya krn Allah.br jd ibadah..slmt beribadah n beramal..

-komen kakak untuk entry hari jadi pada tahun lepas-



kini umur kaka dah makin meningkat.. sudah masuk 27 tahun pun.Maka semoag pertambahan umur kakak saeed doakan seiring dengan meningkatnya amal, taqwa dan iman insyaAllah .Kalau boleh nak makan nasi minyak juga... insyaAllah moga Allah permudahkan urusan kakak.urusan hidup, urusan master, urusan amal dan yang paling penting urusan akhirat nanti insyaAllah. Sanah Helwa kakak...semoga panjang umur , murah rezeki dan mendapat keredhaan Allah dunia dan akhirat.



Wallahua'lam

3 comments:

syumul said...

lama tak ketemu serikandi itu
moga di dalam lindungan rahmah Allah selalu

saza s said...

kepada syumul ...baru dua bulan tak bertemu seperti sudah dua tahun dengannya

semoga Allah sentiasa merahmatinya dan kita juga

fiy said...

salaam :)adik2 yg kakak muliakan krn Allah..jzkumullah ats doa2..smg Allah juge merahmati adik2..same2 teguhkan peribadi mengikut neraca Islam dalam meraih pndangan dan redha Allah..smg umur yg berlau xsia2, mmpu selamatkan dan jauhkan kte dr azab Allah..adik2 yg Allah anugerahkan usia muda, dan kakak juge yg semakin muda :) smg usia dan tenaga muda ni mnjadi modal persiapan kte sebelum kembali jumpe Allah yg xkenal usia muda atau tua..Ya Allah..kuatkan kami, rhmati usia muda kami, golongkan kami bersama orng2 yg beruntung yg telah Engkau janjikan syurga..

About Me

My photo
19 year old guy moderately looking person friendly and moderate nice,talkative and like to laugh always.Is very pleased with everyone who wants to talk and to make friends with him.Quite naughty but polite,shy but cheerful.May Allah bless anyone visiting this page.InsyaAllah

jom emel saya !

initial ME 2

initial ME 2
patah tumbuh hilang berganti..thanks Allah to Cik Ha n Family
pingbox-

Bersama - Devotees
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Visit Pewaris.Net
SahabatMusleemSahabatMusleem

ritma Ilahi

palestin dan Kita

blogger united

jom undi

Pewaris.Net's Top Blogs

komuniti PERUBATAN

kau di dalam bayanganku

aku tersenyum dalam gembiramu
kau menangis di celah kedukaanku
kala ku bermimpi di siang hari
kau hadir bila malam meniti
kita menyanyi di setiap langkah kaki
kita menyanyi pada baris alunan nurani

tapi aku tidak nampak
pada tanganmu yang bergerak
aku tidak lihat
pada senyumanmu yang tersurat
aku tidak merasa
pada jiwamu yang selalu bersama

hingga kini
aku karam dalam lautan emosiku
terpukul dengan gelombang melankoliku
di tengah arus tsunami hati
yang bergelojak tinggi
yang ku nanti kapal menyelamat
hanya aral harapan yang berselirat

ku ingin kau disampingku selalu
ku mahu mimpi kau dan aku bersatu
tapi mana mungkin impian terlaksana
belum pasti harapan menjadi nyata
bisakah gagak dan merpati
terbang sebelah menyebelah
tak mungkin berdiri sama tinggi
duduk pula sama rendah

namun hatimu bukan palsu
dan jiwaku bukan boneka baldu
disaat aku terus mimpikanmu
akan ku terus mencintaimu
akan ku selalu merinduimu
akan ku sentiasa menyayangimu
meskipun sejak dari mula ku tahu
kau hanya di dalam bayanganku

My Blog List

twittering

Followers