KEM PENGAWAS SRIQ.

Asslamualaikum......warahmatullahiwabarakatuh

Kem pengawas Sriq...alhamdulillah...sudah tamat dengan jayanya......di Sekayu...... Namun begitu..... ana sendiri kadang-kadang terfikir......apakah dengan habisnya sesuatu kem....... akan menjadikan seseorang itu....sombody new......ataupun somebody else.........

Kali ni......macam kelakar sikit......sebab berbicara mengenai sesuatu program melalui suara seorang fesilitator..... sebab biasanya ........peserta program tu sendiri yang akan concludekan tentang program....tapi kini......ana yang akan komen.
mulanya ....pagi hari Jumaat.....seramai 80 para pengawas Sriq (disiplin @ Pusat Sumber) telah berkumpul di dataran Sriq......nak bertolak ke Hutan lipur Sekayu.....Sebagai fesilitator sepatutnya tiba lebih awal di Sriq untuk memastikan para peserta disusun....tapi semua fesi paling lewat tiba.......tak pelah...kami naik bas bersama dengan peserta putera (yang sangat bising dan suka duduk di bhgn depan) tapi ana duduk dengan ustaz Zul ihsan. Yang paling tak boleh ana lupa.....bawak kamera sekali dengan bateri tapi memory pulak lupa nak ambil.......
kami tiba sekitar pukul sembilan pagi....dan semua pelajar diarahkan untuk terus bergerak ke kawasan penginapan ....dua buah rumah sewa yang terletak bersebelahan di penghujung jalan bertar.Kumpulan dibahagikan dan.....next xtvt ialah ceramah oleh Cg. ishak......berkenaan tentang kepimpinan.....kemudian......permainan ICE BREAKING.......

  • mula-mula buat salam semut (pelajar SRIQ ni tak bgitu biasa salam ngan peluk ni )

  • kemudian buat strong bone (alhamdulillah....boleh jadi bulat balik lepas seliratkan tangan )

  • pastu yang last skali...si buta..... (xtvt macam ni susah nak buat sebab budak-budak susah nak faham )

Kemudian.....kami solat jumaat.....ngantuk gak rasanya....tahanlah sebab nak jadi contoh pada adik-adik SRIQ tu.Sebenarnya.....duduk bersama pelajar sekolah rendah ni...banyak bezanya daripada bersama dengan pelajar sekolah menengah sebab...kami ini dianggap sebagai orang dewasa (macam ustazlah)....so tak bolehlah nak macam-macam......kena jaga serba-serbi.....

petang tu.....latihan persembahan.....ana pegang group Abu bakar ....buat lakonan tentang kebersihan.....yang lain pun buat lakonan gak...ada gak yang buat nasyid...... Pastu fesi lelaki pergi survey tempat untuk Explorace........ (kat sini...fesi pompuan selalu aje kena marah sebab lambat.....tapi kekadang kami pun lambat juge...)

sambil-sambil survey...sambil-sambil ambil gambar......hehe........

inilah wajah-wajah fesilitator lelaki............

yang ini wajah-wajah fesilitaor perempuan........

masa maghrib kami pulang ke rumah sewa tu.......persiapan untuk solat maghrib ngan peserta.... kelakar betul...sebab ada yang pakai baju tidor....putera-puteri pulak dekat-dekat...tapi sebab budak-budak je...buat tak kisahla........Lepas aje maghrib.......semua Fesilitator pun berkumpul di Dewan.....untuk sambungan persiapan.....lama betul..dari 8.00 malam sampai 10.30 malam.....Puteri lagi kesian...kena tunggu pen dan marker dari putera...tak tidor kot diorang tu....

esoknya......4.50 pagi peserta bagun tidor....ana yang mula-mula tidor bersama mereka.... tak sanggup rasanya nak celik mata awal sangat...sambung mimpi dalam bilik fesi (fesi dapat bilik exclusive.......jangan jealous )...terpaksalah ketua fesi (pak cik zahari ) kejut kami....... liat betul nak bangun...tapi gagahkan diri jelah.....qiamullail pun alhamdulillah....fesi yang ada ....ana sorang je kot...mungkin yang lain tak biasa ngan budak-budak.......lepas aje solat subuh...kami kumpul balik untuk final check up...alhamdulillah..harapnye semua..berjalan lancar........

haaa...inilah tempatnye......


ana kena jaga checkpoint dengan Rumaisa'......yang bestnye.....semua fesi kena jaga check point...sorang-sorang pulak tu...setiap checkpoint dipanggil Qaryah....(adnin,naim,firdaus, darussalam dan qaryah final skali...Jannah ) kami ambil nama-nama qaryah tu sempena nama-nama syurga........alhamdulillah...itulah program yang paling lancar...penat,seronok,gembira, marah, kelakar semua ada......dan masa sampai di qaryah jannah sepatutnya semua gruop kena tasmi' hadith hafazan...tapi disebabkan qaryah tu dekat dengan air terjun...jadi semua orang pergi mandi...tasmi' tu postpone masa lain..........

Lepas mandi...semua balik ke penginapan.....lepas tu...resolusi......(mind setting )..... sebelum tu adakan tasmi' jamaie...(sebab masa dah tak cukup masa nak buat sorang-sorang...ikut group je lagi senang)...masa mind setting...fesi kena berlakon..khalilah jadi mak pelajar..... daud ngan zubir jadi pelajar yang bergaduh...faatihah ngan rumaisa' jadi pelajar buat bising di perpustakaan...dan yang paling kelakar sekalli......semua fesi kena berlakon...berebut makan di kantin (ana lah yang paling beria-ria sekali...berebut..padahal tak de paper pon ).... tapi alhamdulillah semuanya...boleh difahami.......

secara keseluruhannya...mungkin ini adalah program yang best pernah ana kendalikan..... tetapi sebaik-baik perancang adalah allah...kita hanyalah bisa membuat pelan tetapi yang menjayakannya adalah kuasa Allah.Komitmen fesi pun insyaAllah bisa ditingkatkan cuma...komitmen cikgu jelah....... (mentang-mentanglah fesi ni ada....cikgu-cikgu buat tak tahu je......)...dan mungkin sesi taaruf yang lebih dalam perlu diadakan....yelah....peserta pun tak tahu nak panggil fesi ni ape...kalau nak tanye sesuatu...susah juga kan....

tetapi adegan havoc yang paling tak boleh lupa ketika nak balik.......peserta tu ...berterabur sekali.....sebab tak de yang jaga...terpaksalah...ana pergi jadi bidan terjun tolong ....kawal ....letih betol.....tapi alhamdulillah...semua orang ada dan telah selamat sampai ke rumah masing-masing.

yang paling sedihb sekali...rancang..malam hari sabtu tu terus display dalam blog tentang...program ni...tapi seminggu lepas tu baru dapat......hehe... itulah kita hanya merancang tetapi Allah je yang menentukan.....

SAYONARA........KEM PENGAWAS SRIQ






0 comments:

About Me

My photo
19 year old guy moderately looking person friendly and moderate nice,talkative and like to laugh always.Is very pleased with everyone who wants to talk and to make friends with him.Quite naughty but polite,shy but cheerful.May Allah bless anyone visiting this page.InsyaAllah

jom emel saya !

initial ME 2

initial ME 2
patah tumbuh hilang berganti..thanks Allah to Cik Ha n Family
pingbox-

Bersama - Devotees
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Visit Pewaris.Net
SahabatMusleemSahabatMusleem

ritma Ilahi

palestin dan Kita

blogger united

jom undi

Pewaris.Net's Top Blogs

komuniti PERUBATAN

kau di dalam bayanganku

aku tersenyum dalam gembiramu
kau menangis di celah kedukaanku
kala ku bermimpi di siang hari
kau hadir bila malam meniti
kita menyanyi di setiap langkah kaki
kita menyanyi pada baris alunan nurani

tapi aku tidak nampak
pada tanganmu yang bergerak
aku tidak lihat
pada senyumanmu yang tersurat
aku tidak merasa
pada jiwamu yang selalu bersama

hingga kini
aku karam dalam lautan emosiku
terpukul dengan gelombang melankoliku
di tengah arus tsunami hati
yang bergelojak tinggi
yang ku nanti kapal menyelamat
hanya aral harapan yang berselirat

ku ingin kau disampingku selalu
ku mahu mimpi kau dan aku bersatu
tapi mana mungkin impian terlaksana
belum pasti harapan menjadi nyata
bisakah gagak dan merpati
terbang sebelah menyebelah
tak mungkin berdiri sama tinggi
duduk pula sama rendah

namun hatimu bukan palsu
dan jiwaku bukan boneka baldu
disaat aku terus mimpikanmu
akan ku terus mencintaimu
akan ku selalu merinduimu
akan ku sentiasa menyayangimu
meskipun sejak dari mula ku tahu
kau hanya di dalam bayanganku

My Blog List

twittering

Followers