hidayahMu di hadiqah itu

bismilahirahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t.


sudah genap 3 minggu kepulangan penulis ke bumi Mesir ini.Alhamdulillah , meskipun pelajaran dan silibus yang tertinggal masih lagi belum habis dikejar secara peribadi namun apa yang penulis sangat syukuri adalah Allah sentiasa permudahkan jalan dan urusan penulis.Alhamdulillah , syukur yang setinggi-tingginya kepada Allah dengan lafaz yang basah ini serta tubuh yang masih sihat ini insyaAllah.

jarang jumpa doa ini di dalam tremco
macam tak pernah jumpa pula di public transport Malaysia


hihi

'jauh perjalanan luas pengalaman' , itulah pesan panel wacana ilmiah minggu lalu , saudara Faqih bin Fuzi , tahun enam universiti Tanta .Minggu ini alhamdulillah , sempat lagi penulis menambahkan pengetahuan dan pengalaman penulis , berjalan ke Hadiqah Azhar yang sentiasa disebut-sebut sebagai tempat wajib pergi bila sudah bergelar mahasiswa Azhar.Meskipun sepatutnya , jaulah batch ini diadakan pada minggu lepas , alhamdulillah lagi Allah izinkan ia diadakan minggu ini dan alhamdulillah penulis dapat ikut.

entrance fee yang sudah naik harga daripada 3 geneh kepada 7 geneh

menurut perancangan , semuanya perlu berkumpul di restoran Arabiata di hayyu sabie' sebelum asar dan bersolat di masjid di tepi restoran tersebut namun disebabkan penulis tidak dapat memenuhi tuntutan tersebut penulis terlewat tiba namun masih lagi tergolong dalam golongan yang awal ... hihi. Dua kali Allah permudahkan. Pagi ke hayyu asyir seharusnya membayar 75 qirsy tetapi disebabkan penulis sudah hendak turun dan kumsari itu tiada ruba' , maka dikurangkan kepada nus geneh sahaja.Bila balik pulak , disebabkan penulis hanya mempunyai segeneh dan menaiki bas berharga segeneh nus , diminta bayar segeneh sahaja . Alhamdulillah.



dalam kawasan hadiqah

kami bergerak seramai 19 orang setelah dua kali berhenti menunggu lagi 5 orang yang datang agak lewat. bayangkan tremco yang kebiasaannya boleh memuatkan 12 orang sahaja disumbat dengan 19 orang. Terpaksalah masing-masing melonggarkan segala joint-joint yang ada bagi membolehkan semuanya masuk dan bergerak bersama.kali ini , tremco yang membawa kami melalui jalan yang jarang sekali dilalui oleh kebanyakan masayarakt melayu hinggalah kami daripada kawasan 'mostafa el-nuhas' tembus ke kawasan 'duwaiyah'.Dari Duwaiyah , lebih kurang 20 minit kami pun selamat sampai di hadiqah tersebut.

seawal tiba di hadiqah tersebut kami terus dijamu dengan pemandangan masyarakat manusia yang jauh daripada islam.rata-ratanya tidak mengamalkan gaya hidup yang berlandaskan syarak.Lelakinya yang berjalan bersama perempuan (tidak termasuk pasangan berkahwin) , perempuannya yang berpakaian mencolok mata , bahkan ada juga pelajar perempuan melayu yang berpakaian begitu.Memang mencetuskan kontroversi.

kami menerawang di sekitar hadiqah tersebut sambil masing-masing mengeluarkan kamera DSLR sendiri dan mula menekan punat snap di mana-mana pemandangan yang diarasakan cantik dan menarik.Alhamdulillah , dikesemptan yang Allah berikan , menghayati keindahan taman yang dicipta oleh manusia, Allah masih lagi campakkan ke dalam hati penulis ini rasa takjub pada keagungan kuasa Allah yang lebih besar lagi yang maha menjadikan manusia dan kepandaiannya.

bergambar bersama keluarga arab serta anak kecil mereka yang comel


circle of willis @ circle of weldeyer?


part inilah yang paling best sbnrnya


jazakallah kepada pihak yang bertanggungjawab


meraikan musim bunga yang sudah mula menaikkan tirainya

kadangkala tatkala kita melihat keindahan sesuatu yang direka oleh kebijakan manusia , seringkali kita mendahulukan puji-pujian kepada manusia yang menciptakannya .namun kita lupa bahawa Allahlah yang seharusnya diberikan kepujian ini kerana Allah sahaja yang mampu memciptakan segalanya dengan penuh kesempurnaan dan keindahannya.Bila mana kita tidak mampu untuk melihat kebesaran Allah disetiap ceruk binaan manusia , maka seharusnya kita koreksi balik niat dan iman kita.

hidayah Allah itu sebenarnya sentiasa ada di mana-mana dan Dia berupaya untuk menyerahkan segala-galanya kepada sesiapa sahaja yang Dia kehendakinya. Maghrib pun mula menjelang dan tatkala penulis sebrsama-sama yang lain sibuk merakam keindahan senja dari atas puncak bukit di hadiqah tersebut , tiba-tiba kelihatan beberapa orang masyarakat arab sedang bersolat di atas rumput karpet di situ.Penulis dan beberapa yang lain terus sahaja menyertai mereka.Usai sahaja kami bersolat di situ , tiba-tiba lelaki arab yang mengimami kami bersalaman sambil berkata 'A'zamallahu islam!! - Semoga Allah memuliakan Islam' .. dalam hati penulis , ya Allah luasnya rahmat MU.


tatkala semua tempat sudah kami lawati , kami terus sahaja berkumpul untuk menunaikan solat sunat hajat serta bersalam-salaman bersama-sama.Sempena musim peperiksaan yang sudah semakin hampir , semuanya sudah mula menyalakan lampu merah tanda 'darurat study' dan ada juga yang enggan menyertai kami kerana mahu study.tak mengapalah , moga Allah bersama mereka dan kami. Malam itu , angin yang bertiup benar-benar kencang , menyejukkan hati-hati manusia yang panas dengan bara dunia yang sentiasa dihangatkan dengan bisiskan syaitan.


ya Allah , rahmatilah kami semua

posing dulu sebelum balik jalan kaki
^_^

sempat lagi singgah di Hardees untuk birthday celebration


suapan sayang buat 'sayang-sayang buah kepayang , dimakan mabuk dibuang sayang'

semoga setiap hati-hati yang bersujud dan ruku' di atas rumput dan tanah yang tidak pernah berhenti memuji dan bertasbih kepada Allah itu akan tersedar daripada lamunan khayalan dunia yang mengasyikkan dan mula bangun serta mara ke dalam perjuangan yang telah diwariskan oleh Rasulullah s.a.w dan berjaya mencapai redha Allah di dunia dan di akhirat.

tribute to :

Muhd Taufiq bin Abu Zakaria
Muhd Hafiz bin Haji Shamsuri
Ahmad Izzatur Rahman bin Ramzi
Hamzah bin Marwan
Zikril Halim bin Md Akhir
Muhd Arif Rukaini bin Mohamed Sufian
Muhd Nur Assobri bin Omar
Ahmad Muaz bin Ab Razak 
Muhammad Farhaan bin Mohd Siril Asrar
Muhamad Khairullah bin Abdul Ghani
Muhd Ilyas bin Ayub
Muhd Haris bin Alias
Khairul Amri bin Mohd Yussof
Muhd Zulhafizi bin Azmi
Ahmad Tarmizi bin Othman
Muhd Bazil bin Mohd Nor Azli
Muhd Haziq bin Ismail
Muhd Syafiq bin Muhd Omar
i , me and myself

ku mencari hidayahMu , ya Allah
Wallahua'lam

0 comments:

About Me

My photo
19 year old guy moderately looking person friendly and moderate nice,talkative and like to laugh always.Is very pleased with everyone who wants to talk and to make friends with him.Quite naughty but polite,shy but cheerful.May Allah bless anyone visiting this page.InsyaAllah
Powered By Blogger

initial ME 2

initial ME 2
patah tumbuh hilang berganti..thanks Allah to Cik Ha n Family
pingbox-

Bersama - Devotees
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Visit Pewaris.Net
SahabatMusleemSahabatMusleem

ritma Ilahi

palestin dan Kita

blogger united

jom undi

Pewaris.Net's Top Blogs

komuniti PERUBATAN

kau di dalam bayanganku

aku tersenyum dalam gembiramu
kau menangis di celah kedukaanku
kala ku bermimpi di siang hari
kau hadir bila malam meniti
kita menyanyi di setiap langkah kaki
kita menyanyi pada baris alunan nurani

tapi aku tidak nampak
pada tanganmu yang bergerak
aku tidak lihat
pada senyumanmu yang tersurat
aku tidak merasa
pada jiwamu yang selalu bersama

hingga kini
aku karam dalam lautan emosiku
terpukul dengan gelombang melankoliku
di tengah arus tsunami hati
yang bergelojak tinggi
yang ku nanti kapal menyelamat
hanya aral harapan yang berselirat

ku ingin kau disampingku selalu
ku mahu mimpi kau dan aku bersatu
tapi mana mungkin impian terlaksana
belum pasti harapan menjadi nyata
bisakah gagak dan merpati
terbang sebelah menyebelah
tak mungkin berdiri sama tinggi
duduk pula sama rendah

namun hatimu bukan palsu
dan jiwaku bukan boneka baldu
disaat aku terus mimpikanmu
akan ku terus mencintaimu
akan ku selalu merinduimu
akan ku sentiasa menyayangimu
meskipun sejak dari mula ku tahu
kau hanya di dalam bayanganku

My Blog List

twittering

Followers

Powered By Blogger