sakitnya kalau bertangguh

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t.




dengan kerendahan dan penuh kelemahan sebagai seorang manusia yang tidak sempurna...penulis mulakan catatan kali ini....

Sabda Rasulullah... "bertangguh itu amalan Syaitan"....jika kita melakukan amalan syaitan mukminkah kita?

kisah ini sudah seminggu berlalu...genap seminggu 8 nov ini. Meskipun sudah lama, penulis tetap terngiang-ngiang akan peristiwa ini...sama-samalah ambil iktibarnya biarpun hanya sekelumit

penulis layak diberi 1 penumbuk (kata-kata kepada diri sendiri) di atas sebab di atas. Sakitnya bertangguh memang tidak terperi. Bukan pada fizikal tetapi pada hati yang menyesal. Allah kurniakan tempoh masa 24 jam , sama buat semua orang tetapi amat sedikit mereka yang mampu memanfaatkan waktu itu semaksima yang mungkin.

Bicara Al-Banna " tempoh masa yang Allah kurniakan pada kita tidak pernah cukup untuk menyelesaikan segala mas'uliyyah yang ada ".Dalam post yang sebelum ini, ada penulis virus pengurusan masa adalah bertangguh.Disebabkan bertangguh itulah, Allah uji penulis dengan kesakitan hati yang amat sangat.

Hari itu, penulis hanya ada praktikal Physiology dan Histology sahaja tetapi praktikal Physiology itu merupakan kelas yang pertama kali. Sebelum ini, penulis bersiap agak lama kerana praktikal Histo bermula jam 11 pagi...jadi penulis telah melengah-lengahkan masa dengan melakukan berbagai perkara... hinggalah penulis terpaksa menunggu bas dengan agak lama. Praktikal Physio jam 8 pagi. Bas datang jam 7.55 pagi, diuji lagi dengan jam di tengah jalan dan juga tidak berjaya menemui lab Physio... akhirnya penulis terlewat 20 minit ke kelas tersebut.

penulis ingin sahaja menangis dan dalam hati ini membentak-bentak, mengutuk diri sendiri akan kelewatan itu. Padahal abi dan ummi sudah banyak kali berpesan agar tidak melambat-lambatkan urusan... juga disiplin ilmu perubatan tmasih tidak dapat dipatuhi. Pertama kali lewat ke kelas hingga mengundang hairan teman-teman sekuliah . Ramai yang dari jauh melontarkan senyuman sumbing... penulis tahanan sabar dalam hati dan cuba untuk terjun ke dalam perbincangan itu....


bila diingatkan balik, teringat penulis akan firman Allah " apakah kamu mengaku beriman sedangkan kamu belum diuji " Mungkin Allah nak bagi pengajaran kepada penulis agar tidak merendah-rendahkan orang lain yang selalu lewat (penulis kerap mentertawakan golongan2 mutaakhhirin ini)..mereka pun bukan sengaja lewat tetapi dilewatkan oleh trafik , bas dan sebagainya.

Firman Allah dalam surah Al-Huujurat ayat 11 "o ye wo believe!Let not some men laugh at other s: it may be that the other are better than the former "

penulis terpukul dengan perbuatan penulis sendiri.....

gara-gara bertangguh , semua perancangan menjadi tergendala, semua penyusunan menjadi binasa. Tambahan pula, di bumi anbiyak ini bidayah winter sudah bermula , angin sejuk tambah lagi mengapi-ngapikan rasa malas dalam diri . Pelpebral muscle pula selalu minta direhatkan  syaitan pula semakin kuat mengapi-apikan bisikan godaan ini. Moga Allah nyalakan istiqamah,berikan kekuatan...wallahua'lam.

0 comments:

About Me

My photo
19 year old guy moderately looking person friendly and moderate nice,talkative and like to laugh always.Is very pleased with everyone who wants to talk and to make friends with him.Quite naughty but polite,shy but cheerful.May Allah bless anyone visiting this page.InsyaAllah

jom emel saya !

initial ME 2

initial ME 2
patah tumbuh hilang berganti..thanks Allah to Cik Ha n Family
pingbox-

Bersama - Devotees
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Visit Pewaris.Net
SahabatMusleemSahabatMusleem

ritma Ilahi

palestin dan Kita

blogger united

jom undi

Pewaris.Net's Top Blogs

komuniti PERUBATAN

kau di dalam bayanganku

aku tersenyum dalam gembiramu
kau menangis di celah kedukaanku
kala ku bermimpi di siang hari
kau hadir bila malam meniti
kita menyanyi di setiap langkah kaki
kita menyanyi pada baris alunan nurani

tapi aku tidak nampak
pada tanganmu yang bergerak
aku tidak lihat
pada senyumanmu yang tersurat
aku tidak merasa
pada jiwamu yang selalu bersama

hingga kini
aku karam dalam lautan emosiku
terpukul dengan gelombang melankoliku
di tengah arus tsunami hati
yang bergelojak tinggi
yang ku nanti kapal menyelamat
hanya aral harapan yang berselirat

ku ingin kau disampingku selalu
ku mahu mimpi kau dan aku bersatu
tapi mana mungkin impian terlaksana
belum pasti harapan menjadi nyata
bisakah gagak dan merpati
terbang sebelah menyebelah
tak mungkin berdiri sama tinggi
duduk pula sama rendah

namun hatimu bukan palsu
dan jiwaku bukan boneka baldu
disaat aku terus mimpikanmu
akan ku terus mencintaimu
akan ku selalu merinduimu
akan ku sentiasa menyayangimu
meskipun sejak dari mula ku tahu
kau hanya di dalam bayanganku

My Blog List

twittering

Followers