susah dan senang

bismillahirahmanirahim
assalamualaikum w.b.t.

dengan lafaz kesyukuran kepada Allah dalam kelewatan menyelarikan bacaan Quran dengan hari dalam bulan Ramadhan ini penulis mulakan penulisan kali ini.


alhamdulillah , sudah tamat 10 hari awal Ramadhan yang mulia ini. Pakej kedua sudah bermula setela pakej pertama meninggalkan kita.Pintu Maghfirah Allah terbuka seluas-luasnya membenarkan kita semua membuat pilihan untuk terus berada di dalam genggaman hawa nafsu ataupun bebas dan bernafas dengan jiwa hamba yang beriman.Terlampau banyak sebenarnya benda yang ingin diceritakan namun mungkin inilah sahaja yang ada.

susah : peluang muhasabah

mungkin agak 'something' untuk memulakan catatan kali ini dengan istilah 'susah' tetapi beberapa hari tanpa menulis ini benar-benar mengajar penulis erti perkataan ini.Perjalanan hidup yang sekajap tenang sekejap bergelora membuatkan kita sedar bahawa tiada kata indah dalam mehnah perjuangan.Semuanya susah namun adakah kita mengambil susah itu sebagai sesuatu yang menyusahkan kita atau kita jadikan susah itu sebagai satu peluang.Peluang untuk membetulkan diri kita yang sentiasa salah ini.

tiada seorang pun yang inginkan susah.Semuanya mahu senang dan ok.everyone wants something smooth and easy.Namun sudah suratan kehidupan, ada jari yang terluka ada kaki yang tercalar ada hati yang terguris dan sebagainya.Kita tidak mampu untuk meramal masa hadapan.Mungkin ada kerikil tajam menanti kita.Mungkin ada permaidani merah terhampar di depan sana.Cumanya untuk terus menerima dan redha dengan ketentuan adalah sangat sukar sebab itulah susah adalah satu peluang muhasabah.Muhasabah tingkat iman yang sentiasa turun dan naik.Tanpa susah , seseorang tidak mungkin merasai pengalaman, tanpa susah seseorang mustahil melakukan perubahan

senang : jaminan buat orang yang beriman

hanya orang yang beriman dan beramal soleh sahaja yang dijanjikan Allah kesenangan.Kesenangan yang melimpah-ruah di syurga .Tidak habis tujuh keturunan bahkan berapa keturunan pun tidak kan terputus. Senang, itulah hara yang paling ingin dimiliki setiap insan.Hidup senang, kerja senang, makan senang, tidur senang.... tiada siapa yang mahukan kerja yang rumit hingga mengundang kemurungan dan pening kepala.Senang adalah satu impian yang kadang -kala sesuatu yang terlalu takjub untuk di bayangkan.

pernahkah wujud senang dalam perjuangan? adakah Rasulullah menlalui saat yang menyenangkan ketika menyampaikan risalah islam kepada masyrakat? Pernah rasulullah meminta agar dijadikan perjalanan dakwah itu mudah dan senang.Kerja menyampaikan islam ini buakn dihiasi dengan permaidani merah tetapi di tabur dengan onak dan duri.Jika Rasulullah sebaik penyampai itu tidak pernah merungut apatah lagi lari, patutkah kita membiarkan kerja-kerja itu terbengkalai? bukan tidak boleh untuk merasai kesenangan tetapi kesenangan yang hakiki adalah kesenangan yang disediakan Allah di akhirat.

kursus orientasi bakal mahasiswa AQM

pertama kali menjadi fesilitator untuk satu program yang besar benar-benar merupakan pengalaman yang tidak dapat dilupakan.Pengalaman untuk merasai kena marah, kena sindir, kena buat itu dan ini mengajar penulis untuk terus sabar susah dan senang.Biarpun tidak banyak kerja yang mampu dibuat dan lebih banyak dilakukan oleh ketua penulis dan tuan pengarah, penulis cuba lakukan yang terbaik sesuai dengan kemampuan. Tidak mampu untuk berceloteh dengan sangat panjang seperti mana orang lain , tidak mampu untuk memikirkan lawak-lawak hingga membuatkan orang tak kering gusi ketawa.Inilah seadanya orang yang lemah.

bila berada dalam situasi yang mengekang kita untuk terus tunduk dalam sistem islam,maka pandai-pandailah kita memanipulasi sistem yang ada.janganlah kita dilemahkan dengan sistem yang kuat itu.Kukuhkan semangat islam yang tertanam di dalam diri.Jangan biar maruah agam kita itu dipijak oleh mereka yang tahu tentang islam tetapi tidak faham dan sedar akannya.Mungkin kata-kata mempu menbuatkan kita terluka namun adakah luka yang kita alami mampu memberi kesan kepada islam? andai hanya kita dilemaskan dengan tsunami emosi,buanglah ia jauh-jauh.




SMAKL yang kurindui

duduk dekat dengan SMAKL tetapi sudah lebih seminggu tidak ke sana.Penulis tahu dan sedar jika ada yang tidak suka dan ada yang tidak puas hati... dahlah baliknye jarang sekali , pergi SMAKL tengok adik-adik pun tak selalu , teruk betul... haha ..... bairlah orang dengan persepsi sendiri.Ingatlah balik pada sirah sahabat nabi yang ingin sekali pergi berjuang tetapi disebabkan orang tuanya terlalu tua dan uzur, rasulullah menyuruhnya tinggal dan berbakti kepada kedua ibubapanya sementara masih ada.Adakalanya ibubapa kita sangat memerlukan anak-anak mereka.Kesibukan mereka tidak menang tangan.Tidak terkemas rumah dan tidak terlipat kain baju.Kitalah yang bertanggungjawab melaksanakan ia.

benar, sudah tidak tertanggung rindu yang ada di dada ini.Mahunya bersolat terawikh di SMAKL , mhaunya memeluk Ustaz Ali dan Ustaz Ihsan sebagai warden, mahu sekali berbicara dan berbual-bual mesra bersama adik-adik yang ada di sana , mahu sekali bergelak ketawa sambil berkongsi sediit ilmu yang Allah berikan ini. Tambahan pula adik-adik form 5 sedang trial sekarang, yang lain sedang bergelut dengan dunia ulang kaji buat menghadapai peperiksaan yang sudah around the corner sahaja.Namun sekali lagi penulis katakan, penulis hanya mempu untuk menuruti kata-kata orang tua sahaja.Merekalah yang lebih berhak untuk ditaati.Rindu kalian teramat.

UDMZ : doakan beliau



Bulan Ramadhan , musim bunga yang sentiasa harum dari hari pertama hinggalah ke hari yang terakhir , bahkan sebelum dan selepas bulan ini juga harumannya sentiasa terbawa-bawa dan tersebar luas ke segenap bumi ini.Alangkah bahagia menjadi tetamu Ramadhan, Bahagia mengecapi nikmat pahala yang berganda-ganda dijanjikan Allah ini.Lebih bahagia lagi jika kita dijemput Allah untuk bersama-samanya di bulan mulia ini.Tiada apalah yang diinginkan melainkan dapat terbang mengejar rindu pada pencipta yang menjadikan kita sempurna yang mungkin ini, andai bisa untuk mencium rahmat kasih dan sayangnya itu adalah suatu anugerah yang sudah tidak ternilai.

kini beliau berada dalam keadaan kritikal.Mungkin sudah hayatnya berada dalam usia senja.Biarpun semakin dimamah ketuaan, namun utuh semangatnya tetap tidak tergugat.Dia tidak lemas dengan kesulitan yang ada bahkan terus-terusan menyebarkan amanah selahi lidah mampu berucap.Itulah UDMZ , mungkin tidak begitu kenal penulis akan dirinya, bahkan beberapa kali sahaja penulis sempat bertemu mata bersamanya. Pesanan yang dilontarkan mempu menghasilkan jutaan kader-kader dakwah yang berkesan dan murabbi mithali yang bertaburan di atas muka bumi ini.Penulis hanya mampu berdoa agar Allah mempermudahkan urusan UDMZ sekarang.

sakit pengampun dosa

kadang-kala kita tidak sedar bahawa Allah sentiasa mendidik kita.Mendidik kita dengan didikan secara halus.Mendidik kita untuk terus menginsafi diri kita ini agar kita sedar dan tahu batasan-batasan menjadi seorang manusia.Memiliki aqal dan pengetahuan terkadang menjadikan kita takabbur dan selalu lupakan tuhan..Lupa taraf hamba yang membaluti tubuh lemah kita ini.

kadang-kala kita terjatuh tangga, kita tersepak batu, terlanggar pokok , terluka di sana-sini , terhantuk almari dan sebagainya.Itulah peringatan yang ALlah berikan kepada kita.Peringatan agar kita tidak lupa dan leka.Menjadi manusia bukan menjadi raja yang bisa berbuat itu dan ini tetapi menjadi hamba hina yang sedia menunaikan segala macam kewajipan yang telah ditaklifkan kepada kita.Marilah sama-sama kita memohon ampun daripada Allah di atas segala dosa yang telah dilakukan dan semoga Allah menerima segala amal kita dan memasukkan kita di kalangan hamba-hambanya yang diredhai.

Wallahu'alam



NB
-doakan tiket,kuliah,henset,kamera,iman,taqwaa dan amal mejadi semakin baik
-Allahumma bariklana fi Ramadhan
-kepada adik-adikku di SMAKL ... belajar sungguh-sungguh, kekandamu sentiasa mendoakan kalian

0 comments:

About Me

My photo
19 year old guy moderately looking person friendly and moderate nice,talkative and like to laugh always.Is very pleased with everyone who wants to talk and to make friends with him.Quite naughty but polite,shy but cheerful.May Allah bless anyone visiting this page.InsyaAllah

jom emel saya !

initial ME 2

initial ME 2
patah tumbuh hilang berganti..thanks Allah to Cik Ha n Family
pingbox-

Bersama - Devotees
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Visit Pewaris.Net
SahabatMusleemSahabatMusleem

ritma Ilahi

palestin dan Kita

blogger united

jom undi

Pewaris.Net's Top Blogs

komuniti PERUBATAN

kau di dalam bayanganku

aku tersenyum dalam gembiramu
kau menangis di celah kedukaanku
kala ku bermimpi di siang hari
kau hadir bila malam meniti
kita menyanyi di setiap langkah kaki
kita menyanyi pada baris alunan nurani

tapi aku tidak nampak
pada tanganmu yang bergerak
aku tidak lihat
pada senyumanmu yang tersurat
aku tidak merasa
pada jiwamu yang selalu bersama

hingga kini
aku karam dalam lautan emosiku
terpukul dengan gelombang melankoliku
di tengah arus tsunami hati
yang bergelojak tinggi
yang ku nanti kapal menyelamat
hanya aral harapan yang berselirat

ku ingin kau disampingku selalu
ku mahu mimpi kau dan aku bersatu
tapi mana mungkin impian terlaksana
belum pasti harapan menjadi nyata
bisakah gagak dan merpati
terbang sebelah menyebelah
tak mungkin berdiri sama tinggi
duduk pula sama rendah

namun hatimu bukan palsu
dan jiwaku bukan boneka baldu
disaat aku terus mimpikanmu
akan ku terus mencintaimu
akan ku selalu merinduimu
akan ku sentiasa menyayangimu
meskipun sejak dari mula ku tahu
kau hanya di dalam bayanganku

My Blog List

twittering

Followers