pre-exam mode

bismillahirrahmanirrahim
assalamualaikum w.b.t.

pejam celik pejam celik, hayat penulis sebagai pelajar perubatan tahun 2 sudah semakin hampir ke penghujung. Peperiksaan akhir tahun sedah hampir dan sekarang masing-masing sibuk dengan buku, ulang kaji dan tidak kurang juga yang sibuk dengan persediaan untuk bercuti seperti menginstall segala macam game dan mendownload segala macam cerita untuk di'maraton'kan usai sahaja peperiksaan.

ohh, itu semua hanyalah dunia.

kalau tahun lalu, penulis telah melakukan evakuasi khusus daripada dunia blog dan sebagainya sepanjang peperiksaan berjalan. Namun impaknya agak negatif kerana keluarga dan teman-teman tidak dapat update dengan status terkini. Jadi pada tahun ini penulis berhasrat untuk menulis setiap kali selepas habis satu-satu subjek itu. Lebih terkawal dan praktikal sedikit.

persediaan tahun ini tiba-tiba terasa sangat kurang berbanding tahun lalu sama ada dari aspek ulangkaji mahupun hubungan dengan Allah. Namun tetap optimis bahawa pertolongan Allah itu sentiasa ada untuk hamba-hamba yang meletakkan kebergantungan itu hanya kepadaNya dan setiap contengan kata-kata titisan ilmu itu hanyalah usaha kecil manusia semata-mata.

orang kata, semasa musim peperiksaan banyak pantang larangnya. Tak mahu sebutlah disini, namun pada penulis, hiduplah seperti biasa namun harus waspada pada perubahan yang bakal berlaku andai kita tidak berjaga-jaga. Jika merasakan facebook itu satu keperluan, maka teruskanlah. Jika merasakan game itu mampu membantu untuk fokus dan mengasah minda, maka teruskanlah. Tetapi perlu beringat.

dunia pelajar Perubatan sejujurnya tidak begitu dirasai di sini. Haha. Tetapi suasana itu perlu dicipta sendiri agar kita tidak leka dan alpa dengan kesenangan yang ada. Tambahan pula tahu 2 ini segala macam kelebihan ada. Laptop dah ada, kamera dan ada, biasiswa pun dah ada. Nak apa sahaja semua petik jari sahaja. Namun sebenarnya ujian berharta itu lebih kuat dan halus permainannya.

jika tahun lalu, terpaksa ikat perut selama sebulan semata-mata mahu membeli sepsang kasut berharga LE50 (ketika itu sekitar RM38) dan kasut itu akan terus dipakai insyaallah sehingga habis belajar. Tetapi kini, duit sudah banyak. Nak laptop, nak Pc, nak apa sahaja ada sekelip mata. Dan adakalanya harta berupa material ini sedikit sebanyak melemahkan jiwa kerana dunia itu terlalu indah pada pandangan manusia.

kerana itulah, penulis selalu ingat pesanan Abi tersayang. katanya 'ingat, laptop dah ada, lagi senang sekarang, sepatutnya lagi senang untuk berjaya!'. Tambahan pula arahan abi untuk kekal maintain pada tahun ini perlu direalisasikan. InsyaAllah mohon doa semuanya agar penulis dan semua mahasiswa di mesir ini mampu melakar kejayaan yang cemerlang untuk Islam.

penulis pernah men'tweet'kan benda ini 'musim peperiksaan - ramai yang berlumba-lumba untuk lebih banyak study tetapi tidak ramai yang berlumba-lumba untuk lebih banyak meminta daripada Ilahi'. tiba-tiba terpukul dengan kenyataan sendiri.

oh, perlu berhenti di sini dan bersiap untuk menikmati hidangan yang disediakan oleh soalan-soalan past year dan menghadamnya sesegera mungkin kerana peperiksaan sudah terlalu hampir. InsyaAllah.

tribute to this people

Cairo Uni - Dr Rafhan Redha, Dr Haziq Zolkapli , Dr Umar Hakimin, Dr Faiz Sabri, Dr Sh. Nurul Hidayah

Ain Shams Uni - Dr Syafie Idris, Dr Tarmizi Ibrahim

Alex Uni - Dr Aizat Naim, Dr Hasyimi , Dr Nazeer Mukhlis, Dr Shukri Mohd, Dr Syamila Rosman, Dr Atikah Razak, Dr Insyirah Abdullah, Dr Nawwar Afifah

Tanta Uni - Dr Ahmad Misran, Dr Pengiran Badiuzzaman, Dr Wan Deeni, Dr Husna Sani, Dr Huda Sani

Mansurah Uni - Dr Faisal Afif, Dr Nur Abrar, Dr usamah, Dr Khairun Najmi

Zaqaziq Uni - Dr Imran , Dr Muhaimin Yahya, Dr Raihana Roslan

Azhar uni- Dr Taufiq Alis, Dr Afham Arif, Dr Aiman Mahzuz 

last but not least , to all my beloved mischives classmates
gambatte kudasai
otsukaresamadesu


wallahua'lam

0 comments:

About Me

My photo
19 year old guy moderately looking person friendly and moderate nice,talkative and like to laugh always.Is very pleased with everyone who wants to talk and to make friends with him.Quite naughty but polite,shy but cheerful.May Allah bless anyone visiting this page.InsyaAllah
Powered By Blogger

initial ME 2

initial ME 2
patah tumbuh hilang berganti..thanks Allah to Cik Ha n Family
pingbox-

Bersama - Devotees
Dapatkan CuteComment di SahabatMusleem.blogspot

Visit Pewaris.Net
SahabatMusleemSahabatMusleem

ritma Ilahi

palestin dan Kita

blogger united

jom undi

Pewaris.Net's Top Blogs

komuniti PERUBATAN

kau di dalam bayanganku

aku tersenyum dalam gembiramu
kau menangis di celah kedukaanku
kala ku bermimpi di siang hari
kau hadir bila malam meniti
kita menyanyi di setiap langkah kaki
kita menyanyi pada baris alunan nurani

tapi aku tidak nampak
pada tanganmu yang bergerak
aku tidak lihat
pada senyumanmu yang tersurat
aku tidak merasa
pada jiwamu yang selalu bersama

hingga kini
aku karam dalam lautan emosiku
terpukul dengan gelombang melankoliku
di tengah arus tsunami hati
yang bergelojak tinggi
yang ku nanti kapal menyelamat
hanya aral harapan yang berselirat

ku ingin kau disampingku selalu
ku mahu mimpi kau dan aku bersatu
tapi mana mungkin impian terlaksana
belum pasti harapan menjadi nyata
bisakah gagak dan merpati
terbang sebelah menyebelah
tak mungkin berdiri sama tinggi
duduk pula sama rendah

namun hatimu bukan palsu
dan jiwaku bukan boneka baldu
disaat aku terus mimpikanmu
akan ku terus mencintaimu
akan ku selalu merinduimu
akan ku sentiasa menyayangimu
meskipun sejak dari mula ku tahu
kau hanya di dalam bayanganku

My Blog List

twittering

Followers

Powered By Blogger